Kiinan kansan vapautusarmeijan johtamisrakenne
- puolueen, ei valtion aseellinen voima, tiukasti Kiinan kommunistisen puolueen johdossa
- jokaisella komentotasolla komentajan rinnalla poliittinen komissaari
- Keskussotilaskomission tärkeä rooli
- asevoimien kokoonpano: maavoimat, merivoimat, ilmavoimat, strategiset ohjusjoukot sekä strategiset tukijoukot (avaruus-, kyber- ja informaatio-operaatiot sekä psykologinen sodankäynti) ja yhteiset logistiikkajoukot.
- viisi maanpuolustusaluetta, johtavat kaikkien puolustushaarojen joukkoja vastuualueillaan:
- Itäinen maanpuolustusalue: Taiwanin ja Itä-Kiinan meren suunta
- Eteläinen maanpuolustusalue: Etelä-Kiinan meren suunta
- Läntinen maanpuolustusalue: Intian suunta sekä Tiibetin ja Xinjiangin uiguurialue
- Pohjoinen maanpuolustusalue: Venäjän ja Pohjois-Korean suunnat
- Keskinen johtoporras: Pekingin puolustus sekä strateginen reservi.
Lisää aiheesta
- puolueen, ei valtion aseellinen voima, tiukasti Kiinan kommunistisen puolueen johdossa
- jokaisella komentotasolla komentajan rinnalla poliittinen komissaari
- Keskussotilaskomission tärkeä rooli
- asevoimien kokoonpano: maavoimat, merivoimat, ilmavoimat, strategiset ohjusjoukot sekä strategiset tukijoukot (avaruus-, kyber- ja informaatio-operaatiot sekä psykologinen sodankäynti) ja yhteiset logistiikkajoukot.
- viisi maanpuolustusaluetta, johtavat kaikkien puolustushaarojen joukkoja vastuualueillaan:
- Itäinen maanpuolustusalue: Taiwanin ja Itä-Kiinan meren suunta
- Eteläinen maanpuolustusalue: Etelä-Kiinan meren suunta
- Läntinen maanpuolustusalue: Intian suunta sekä Tiibetin ja Xinjiangin uiguurialue
- Pohjoinen maanpuolustusalue: Venäjän ja Pohjois-Korean suunnat
- Keskinen johtoporras: Pekingin puolustus sekä strateginen reservi.
Kiinan asevoimien ylin johto kuuluu kommunistisen puolueen Keskussotilaskomissiolle. Se vastaa kansallisesta strategiasta, operatiivisesta ohjauksesta sekä yhteisestä johdosta. Keskussotilaskomission puheenjohtaja on Kiinan presidentti, joka on käytännössä asevoimien ylipäällikkö. Vaikka muodollisesti puoluekongressi päättää sodasta ja rauhasta, Keskussotilaskomission puheenjohtaja voi tehdä myös yksin tämän päätöksen. Keskussotilaskomissioon kuuluvat puheenjohtajan lisäksi kaksi varapuheenjohtajaa, jotka ovat kenraaleita, ja virkansa perusteella maan korkea-arvoisimmat sotilaat ja kuuluvat myös puolueen keskuskomission politbyrooseen sekä neljä jäsentä, jotka ovat: puolustusministeri, yleisesikunnan päällikkö, poliittisen osaston päällikkö ja tutkintaosaston päällikkö.
Puolustusministeriöllä ei ole operatiivista valtaa PLA:han, ja sen rooli on muutenkin hyvin pieni. Käytännössä puolustusministeriö vastaa kahdenvälisistä sotilassuhteista ulkovaltojen kanssa sekä Kiinaan akkreditoiduista puolustusasiamiehistä. Vaikka teoriassa sen tehtäviin kuuluvat budjetin valmistelu ja puolustuksen pitkän aikavälin suunnittelu, nämä tehdään käytännössä PLA:n yleisesikunnassa ja osastoissa. Puolustusministeri on hierarkiassa alempana kuin Keskussotilaskomitean varapuheenjohtajat.
PLA:n johtamisrakenteessa erittäin poikkeuksellisena piirteenä on se, että jokaisella komentotasolla ja jokaisessa joukossa on komentajan rinnalla tasavertaisena poliittinen komissaari, ja nämä kaksi henkilöä yhdessä tekevät päätökset.
Lähteitä ja linkkejä
- http://eng.mod.gov.cn/Database/WhitePapers/
- White Paper: China’s National Defense in the New Era, The State Council Information Office of the People’s Republic of China July 2019
- The Military Balance 2023
- https://www.defense.gov/CMPR/
- https://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_Liberation_Army
- https://en.wikipedia.org/wiki/Ministry_of_State_Security_(China)