Turvallisuus- ja puolustuspolitiikka EU:n perussopimuksessa

EU:n perussopimus 2009 (nk. Lissabonin sopimus) YTTP:sta

  • osa yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa (YUTP)
  • voi johtaa yhteiseen puolustukseen
  • ei vaikuta jäsenmaiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityispiirteisiin
  • jäsenmaat asettavat EU:n käyttöön siviili- ja sotilasvoimavaroja
  • YTTP-päätökset EU:n neuvostossa yksimielisyysperiaatteella
  • velvollisuus antaa apua hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle jäsenmaalle
Copyright EEAS © European Union

Copyright EEAS © European Union

EU:n yhteisestä turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta määrätään Lissabonin sopimuksen artikloissa 42 ja 43.

Sopimuksessa todetaan, että YTPP on erottamaton osa yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Se turvaa unionin operatiivisen toimintakyvyn, joka perustuu jäsenvaltioiden siviili- ja sotilasvoimavaroihin. Unioni voi käyttää näitä voimavaroja alueensa ulkopuolella rauhanturvaamiseen, konfliktinestoon ja kansainvälisen turvallisuuden lujittamiseen YK:n peruskirjan periaatteiden mukaisesti.

Jäsenvaltiot sitoutuivat myös asteittain parantamaan sotilaallisia voimavarojaan. Lissabonin sopimuksella luotiin edellytykset myös Euroopan puolustusviraston EDA:n perustamiselle.

Lue lisää valikosta Euroopan puolustusvirasto EDA (linkki).

EU:n ulkoasioiden- ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan tai jäsenvaltioiden ehdotuksesta jäsenvaltiot tekevät YTPP:tä koskevat päätökset yksimielisesti.

EU voi käyttää siviili- ja sotilasvoimavaroja seuraaviin tehtäviin:

  • yhteiset toimet aseidenriisunnan alalla
  • humanitaariset ja pelastustehtävät
  • neuvonta ja tuki sotilasasioissa
  • konfliktinesto- ja rauhanturvaamistehtävät
  • taistelujoukkojen tehtävät kriisinhallinnassa; rauhanpalauttaminen ja konfliktin jälkeinen vakauttaminen.

Keskinäisen avunannon velvoite (Art. 42.7)

EU:n perussopimuksen yhteisvastuulauseke eli artikla 42.7 on toistaiseksi aktivoitu vain kerran. Vuonna 2015 Ranska pyysi muilta EU-mailta apua ISIS:in vastaiseen taisteluun Pariisissa tapahtuneiden terrori-iskujen jälkeen. Ranska pyysi apua mm. tiedustelutiedon jakamiseksi jäsenvaltioiden kesken. Kaikki EU-maat lupasivat yksimielisesti tukea Ranskaa. Suomi vastasi Ranskan avunpyyntöön lähettämällä 160 sotilasta Libanoniin YK:n UNIFIL-operaatioon. Näin Suomi vapautti ranskalaisjoukkoja UNIFIL-operaation reservipataljoonasta korvaamalla siellä olleen ranskalaisen komppanian.

Vaikka Ranska on Nato-maa, se halusi vuoden 2015 terroristi-iskujen seurauksena aktivoida EU:n jäsenvaltioiden välisen yhteisvastuulausekkeen eikä pyytää neuvotteluja Nato-maiden kesken.

Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden jälkeenkin EU:ssa on neljä jäsenvaltiota, jotka eivät kuulu Natoon: Irlanti, Itävalta, Kypros ja Malta. EU:n perussopimuksen artikla 42.7 tuo Suomelle turvaa, mutta myös velvoittaa Suomea tarjoamaan apua muille EU:n jäsenvaltioille tilanteessa, jossa ne joutuisivat aseellisen hyökkäyksen kohteeksi. Artiklan 42.7 velvollisuus ei poistu, vaikka Suomi on Naton jäsen.

Sopimus Euroopan unionista (Lissabonin sopimus):
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:2bf140bf-a3f8-4ab2-b506-fd71826e6da6.0004.02/DOC_1&format=PDF

Teija Tiilikainen: Selvitys Euroopan unionin Lissabonin sopimukseen sisältyvästä keskinäisen avunannon velvoitteesta. Eduskunta, ulkoasiainvaliokunta 10.4.2008:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kirjelma/Documents/utp_7+2008.pdf

Euroopan komissio: Lissabonin sopimus – Perustietoa sopimuksesta:
https://ec.europa.eu/archives/lisbon_treaty/glance/index_fi.htm