Vitala funktioner
Uppdaterat augusti 2025
Samhällets vitala funktioner måste tryggas under normala förhållanden och under en kris. De säkras genom strategiska uppgifter som omfattar både beredskap och insatser. Funktionerna påverkar varandra, det vill säga de är beroende av varandra.
Samhällets vitala funktioner
- mental kristålighet
- ledning
- internationell verksamhet och EU-verksamhet
- försvarsförmåga
- den inre säkerheten
- ekonomi, infrastruktur och försörjningsberedskap
- befolkningens handlingsförmåga och service
Bildkälla: Samhällets säkerhetsstrategi 2025
Tilläggsinformation
Ledning
Ledningen gör det möjligt att effektivt samordna och genomföra åtgärder som gäller beredskap och insatser. Ledningsförmågan måste kunna säkerställas i alla situationer och på alla verksamhetsnivåer. Effektiv störningshantering förutsätter nära samarbete mellan ledning, situationsbild och kommunikation. Ledarskapets betydelse betonas vid omfattande störningar och kriser.
Internationell verksamhet samt EU- och Natoverksamhet
Den internationella verksamheten sträcker sig till alla nivåer och områden av det finska samhället. Att möjliggöra internationellt samarbete och deltagande i förebyggande av kriser är en etablerad del av tryggandet av samhällets övriga vitala funktioner. EU:s säkerhetssamarbete utgör en etablerad del av förvaltningsområdenas säkerhetsplanering.
Säkerhetsåtgärderna är relaterade till internationellt samarbete. Finland, Nato och Europeiska unionen kompletterar och stärker varandra när det gäller att främja säkerheten.
Försvarsförmåga
Genom att upprätthålla försvarsförmågan strävar man efter att förebygga användning av eller hot om användning av militära maktmedel mot Finland. Grunden för det förebyggande arbetet är att hela samhället har beredskap. Militära hot mot Finland avvärjs genom militära maktmedel, vid behov tillsammans med Natoallierade. Finland deltar i internationella försvarssamarbetet på basis av sina egna och gemensamma intressen.
Inre säkerhet
Genom att upprätthålla den inre säkerheten förebyggs och avvärjs brott, olyckor och miljöskador samt andra motsvarande störningar och hot som riktar sig mot Finland och dess befolkning, samt hanteras följderna av dem. Nära samarbete mellan andra nationella och internationella myndigheter, Europeiska unionen och andra aktörer på samtliga förvaltningsnivåer stödjer detta arbete.
Hybridhoten ställer nya krav på myndigheternas verksamhet och på samarbetet mellan myndigheterna. Gränsen mellan yttre och inre säkerhet har suddats ut.
Samarbetet med nationella och internationella myndigheter samt Finlands medlemskap i EU, Schengensystemet och Nato stöder den inre säkerheten.
Ekonomi, infrastruktur och försörjningsberedskap
Genom att trygga ekonomin, infrastrukturen och försörjningsberedskapen ordnas den finansiering och övriga resurser som behövs för att upprätthålla vitala funktioner. Inhemsk och internationell infrastruktur, organisationer, strukturer och processer som är nödvändiga för de vitala funktionerna tryggas.
Befolkningens handlingsförmåga och service
Individers och hela befolkningens funktionsförmåga och välfärd säkras genom att viktig basservice upprätthålls. Den bidrar till att befolkningen klarar sig på egen hand i samtliga situationer.
Mental kristålighet
Med mental kristålighet avses individers, samfunds och samhällets förmåga att utstå den mentala press som krissituationer orsakar och att övervinna utmaningarna.
Medborgarnas inbördes förtroende och förtroende för myndigheternas verksamhet är centrala faktorer med tanke på kriståligheten. Förtroendet byggs upp under normala förhållanden. Till grund för den övergripande säkerheten ligger människovärdets okränkbarhet, principerna för representativ demokrati, lagenligt utövande av offentlig makt och övriga rättsstatsprinciper.
Källor och länkar
Säkerhetsstrategi för samhället 16.1.2025:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-794-2
Turvallinen Suomi 2018, s. 117–132:
https://turvallisuuskomitea.fi/turvallinen-suomi-2018-tietoa-suomen-kokonaisturvallisuudesta/
Beredskapslag:
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2011/20111552